تأثیر روابط ایران و عراق در بازار آهن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با توجه به حضور ۳ روزه رئیس جمهور در عراق می توان به این نتیجه رسید که اتفاق هایی که پیرامون این دیدار رخ می دهد به معنی گشایش‌های جدید و گسترده‌ای در روابط بین دو کشور و یک رویداد اقتصادی مهم برای تهران و بغداد می باشد؛ بنابراین کالاهای گسترده‌ای بین دو کشور مبادله می‌شوند اما اگر بخواهیم به واقعیت‌ بازارهای دو کشور توجه کنیم،  به این نتیجه خواهیم رسید که جذاب‌ترین گروه کالایی، مصنوعات فولادی و مصالح ساختمانی است.

عراق سرزمینی پیچیده با ثروت فراوان است و بازارهای سنتی آن هنوز هم پایبند به رویکردهای پیشین معاملاتی هستند تا جایی که می توان گفت این بازار با مدرن شدن فاصله زیادی دارد. طبق گزارشات میدانی تحلیل گران آهن پرایس، در این کشور معاملات اغلب به‌صورت نقدی یا اعتباری صورت می‌پذیرد و این شرایط یعنی اینکه باید شناخت کافی از فرد یا کالا داشته باشند تا معامله انجام شود؛ در غیر اینصورت باید کالا را بصورت فیزیکی مشاهده کنند تا شاید معامله ای به ثبت برسد. موارد ذکر شده با ادبیات روز تجاری در جهان غریبه است آن هم در شرایطی که نقش بانک در مبادلات تجاری در این کشور مخصوصا معاملات داخلی، نقشی حداقلی است. نزدیک بودن ایران و عراق در مرزهای جغرافیایی به معنی حداکثر بودن روابط اقتصادی ایران و عراق در بین سایر کشورهای همسایه است بنابراین با گذشت زمان ایران و عراق به شرکای تجاری اول یکدیگر بدل خواهند شد.

مواردی همچون بازسازی ها و پروژه های عمرانی در عراق، افزایش گام به گام تولید و صادرات نفت خام این کشور و همچنین ضعف عمیق تولید، بدین معنی می باشد که ما با کشوری مواجه هستیم که به اندازه ی کافی ثروتمند است و میزان تقاضا در آن بالا می باشد. اگر تمامی کشورهای مهم در جهان را مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که این ویژگی مهم شاید تنها مختص به عراق باشد چراکه این کشور هم پول دارد و هم تقاضا!

تمامی این موارد نشان می دهد که اقتصاد دو کشور ایران و عراق به خوبی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند اگرچه در کنار همسایگی به تسهیلات بازرگانی، روابط عمیق‌تر و البته سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیاز دارد. در کشور ما محصولاتی همچون مصالح ساختمانی، مصنوعات فولادی و پتروشیمیایی تولید گسترده و قیمت تمام شده پایین تری در مقایسه با سایر کشورها دارد. حجم تولید بالا، قیمت تمام‌شده پایین و وجود بازار مصرف در عراق می تواند کلید واژه‌های یک تجارت قدرتمند و گسترده بین دو کشور به‌شمار بیاید؛ آن هم در شرایطی که جذاب ترین کالاها را می توان انواع مصالح ساختمانی، سیمان و فولاد به‌شمارآورد.

بازار فولاد عراق بازاری سنتی می باشد که تولید فولادهای ساختمانی در این کشور نادر است. آماری قطعی از میزان تقاضای فولاد در عراق وجود ندارد ولی می‌توان ارزش این بازار را قبل از آغاز جنگ با داعش رقمی نزدیک به ۴ میلیارد دلار برآورد کرد که در این میان سهم ایران رقمی نزدیک به ۱۱ درصد است که در ماه های اخیر این رقم بهبود یافته است. با توجه به جمعیت ۴۰ میلیون نفری عراق و سرانه مصرف ۳۰۰ کیلوگرم در سال، می توان گفت که تقاضای آهن آلات ساختمانی عراق ۱۲ میلیون تن در سال خواهد بود ولی در واقع این رقم در طول سال به ۱۵ میلیون تن نیز خواهد رسید که قطعا این مقدار باید از واردات تأمین گردد. به همین دلیل می توان به این نتیجه رسید کهوضعیت بازار آهن داخلی با توجه به نیاز کشورعراق به مصنوعات فولادی در سال جدید رو به بهبود باشد و روزنه های صادرات محصولاتی همچون میلگرد آجدار و تیرآهن بیش از پیش باز گردد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.





:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: